Tenhle snimek mne zaujal uz zdalky, takze jsem si nemohl dovolit odejit bez napsani cehokoli. Pro portret je velice nezvykle, kdyz nejsou videt oci, ale presto pritahuji a vnimavy divak proste musi citit jejich pohled. Gausovské rozostreni pleti mimo oblast oci je klasicke zpracovani portretu a dobre koresponduje s ostrou texturou vlasu. Jeste bych rad vyzdvihl jemnou praci se svetlem, obzvlast na prave tvari, kde se vykreslil jen naznak linie. Tahle fotografie by si zaslouzila jiste vic pozornosti a mnozi by se z ni mohli ledascemu priucit, ale bohuzel kriteria vetsiny soucasnych galeristu jsou ponekud jinde.
A sorry, ty komentare vyse jsem neprecetl cele, bylo toho na me trosku moc :D
Odpovědět0 0
No tak to už se mi začíná líbit.Opět děkuji za úvahy,které vystihují myšlenky o podstatě fotografování a pohledu na umění ve fotografii.Jak jste to napsal,svědčí o tom,že Vás fotografování a diskuze o fotkách baví,že o tom dost víte a vcelku máte pravdu.Zejména v tom ,že je umění nejenom vyfotit,ale především SDĚLIT.A v tom bude zřejmě "zakopanej pes". Myslím,že problém je v tom,že jsme všichni odlišní nejenom vzhledem,ale hlavně povahou a tak máme na stejnou fotku různé a někdy zcela odlišné názory.
Je fakt,že jakákoliv diskuze o tom,jestli je fotka správně nafocena je ryze subjektivní.Když já uvidím fotografii....tak, jak ji správně ohodnotit?První,co mě zaujme nebo ne je to,jak na mě fotka emocionálně zapůsobila,čím mě oslovila bez ohledu na tématické zařazení.Tady taky hraje roli to,v jaké náladě mě fotografie zastihla.Dále se pokusím držet ustálených pravidel kompozic tvarových,světelných i barevných.Někdy se možná chci vžít do toho, proč ji sem vložil,jaký byl jeho záměr - proto jsem navrhovala,že by bylo dobré,kdyby si ji do POPISU obhájil,protože někdy jsem zmatená a nevím vůbec s jakým záměrem to bylo foceno.Je to tady více méně anonymní a tak se tady mohou objevit fotografie všelijaké.
Jinak myslím,že fotografie "18 summers" si snad ani nezasloužila tolik písmenek.Ráda fotím především přírodu a tento portrét je focen doma bez světelného vybavení a z mnoha snímků jsem vybrala tento pokus.Ještě se musím hodně snažit a učit.
Ale ráda si přečtu i tu druhou polovinu textu a myslím,že i mnozí jiní uživatelé Vaše úvahy na umění ve fotografii.
Odpovědět0 0
Když jsem ten svůj text komentáře četl později ještě jednou, tak jsem si říkal že by to chtělo ještě upřesnit a doplnit. Napsal jsem to hodně neutříděně, – myšlenky vyskakovaly jedna přes druhou :).
Ano, komentáře typu „líbí“ „nelíbí“ jsou naprosto k ničemu, závadějící a škodlivé pro význam, smysl a poslání celého oboru fotografie. Z takového bezmyšlenkovitého „nálepkování“ vznikná jen zmatek. Zmatek nevzniká v hlavě toho kdo takto „nálepkuje“ – v prázdné hlavě bez ducha zmatek nemůže vzniknout. Zmatený bude především autor protože neví co se vlastně líbí nebo nelíbí. Představme si třeba obraz kde autor chtěl záměrně vyvolat silné negativní emoce. Pokud obraz takové emoce u publika vyvolal, dílo se zdařilo, je to výborný obraz. Samozřejmě že v drtivé většině dostane nálepku „Nelíbí“. To je ovšem pouze vrchol ledovce, odtud se Vám v hlavě může vyrojit nekonečný řetězec myšlenek ;-).
Jestliže jste tento portrét nazvala „Osmnáctiletá“, tak pro vnímatele je to signál, náznak nebo klíč k řešení obrazu. Nechápejme tento klíč v rovině teoretické, rozumové, – je to klíč pro emotivní oblast našeho podvědomí. Do nejvýše deseti sekund po spatření obrazu pracuje pouze podvědomí které [I]rozhodne[/I]. Po této době nastupuje rozumové hodnocení a to už může být zcela falešné. [B]Rozum je brzda emocí[/B].Proto se také doporučuje např. po výbuchu zlosti nejprve počítat do deseti :-).
Když tedy „Osmnáctiletá“ tak je očekáván charakteristický rys z nějakého vzorku osmnáctiletých. Nikoliv ze všech existujících, ale Vy můžete jakoby vyvrtat otvor nebo otevřít okénko do jakékoliv společenské [I]vrstvy[/I]. To neplatí samozřejmě pouze pro portréty. Obor Fotografie je k takovému [I]navrtávání[/I] okének do čehokoliv přímo stvořená :-). U těch okének začíná Umění. Ach ne, [I]může začínat Umění[/I].
„Osmnáctiletá“ je dobrý portrét vystihují charakteristiku a zde i naznačuje povahu té dívky. Z toho vyplývá že naším cílem musí být tu pravou, skutečnou povahu nejprve vystihnout, pak zvolit výrazové prostředky a nakonec fotografovat. Manipulace z povahovými vlastnostmi klasického portrétu je podvod na publikum jehož čas je vzácný, podvod bude dříve či později odhalen, a podvedené publikum to dodatečně autorovi [I]spočítá[/I].
Nerad (z pedagogických důvodů) Vám ještě sdělím, že tento Váš portrét by někdy v roce 1970 mohl viset ve výstavní síni Fotochemy vedle portrétů od Kuščynského. To ovšem není důvod k Vaší radosti. Jedna zdařilá fotografie nic neznamená. Ale schopnost přenést [I]vidění[/I] do obrazu máte (viz Vaše ostatní obrazy zde). Nestačí tedy jenom vidět, ale zároveň je třeba umět sdělit (umění sdělení). Touto předcházející větou [I]nepoučuji[/I] Vás ale sebe :-).
Vraťme se na Digimanii. Z mého pohledu je to dobrá fotogalerie. Je dobře že zde nikdo v komentářích teatrálně nešílí nadšením nad vysokou uměleckou hodnotou zkažených fotografií rozmazaného „lejna“ u cesty s názvem „Finální produkt metamorfózy dobytka hovězího“. Byli zde fotografové, já jsem jim říkal „tahouni“, ti komentovali hvězdičkovali, diskutovali. Umění se zde moc neřešilo, ti dobří se za umělce nepovažovali, ale v jejich tvorbě byly patrné prvky vedoucí k umění: vlastní myšlenka a touha po sdělení. Všichni neodešli, ještě je zde hodně fotografů jejichž práce jsou pro mne osobně velice významné.
[QUOTE]Tuhle galerii cítím tak, že je tady určitá komunita stálých členů a Ti chtějí, aby prezentace fotek měla jakousi uměleckou úroveň.[/QUOTE] Částečně ano, to jsou Ti kteří mají úžasnou vnitřní disciplinu a dovedou se při hodnocení fotografií oprostit od vlastního výtvarného názoru. Ti jsou vzácní všude.
[QUOTE]Taky mě napadlo,že by bylo zajímavé, kdyby každý,kdo sem nahraje fotku, napsal do "POPISU", PROČ ji sem vložil, co se mu na ní líbí a tak. Diskuze by se pak myslím rozvinula už v jiném pohledu.[/QUOTE]
Ano, také jsem o tom dříve takto přemýšlel. To by bylo dobré u obrazů kde chcete diskutovat o základní myšlence obsažené v obrazu a o jejím výtvarném zpracování. To by bylo časově náročné a v písemné formě ještě náročnější. Nejlepší je o těchto věcech diskutovat v nějaké „umělecké“ kavárně mezi umělci a nebo přáteli zapálenými pro umění. Možná by Vás překvapilo a uvítala by jste, že se v tomto prostředí nemluví o tom jaký kdo používá štětec nebo jak napíná plátno do rámu a pod. Malíři diskutují právě o pojetí díla. Jestli chcete diskutovat o umění nesmíte jít mezi fotografy. Ti se hádají jen o zázračných vývojkách, objektivech, fotoaparátech, šumu apod. No, pár by se jich našlo :-).
Polovinu již napsaného textu v tomto příspěvku jsem smazal. Byly to spíše filosofické úvahy se zaměřením na umění a fototografii. Příležitostně možná doplním.
Odpovědět0 0
Tak takové hodnocení jsem nečekala.Čekala jsem komentáře typu líbí,nelibí,zaujalo,fajn,dobré,špatné apod,ale takovéto rozebrání snímku skoro až "na atomy".....no děkuji moc za něj,protože jsem se při focení snažila vytvořit něco odlišného,než pouze snímek typu Hezká holka se rovná Hezká fotka a taky sem nechci vkládat osobní fotky,které se hodí do "Rajčete".nebo do šuplíku.Tuhle galerii cítím tak,že je tady určitá komunita stálých členů a Ti chtějí,aby prezentace fotek měla jakousi uměleckou úroveň.Ale to je spíš na téma smyslu celé galérie,to jsem odbočila.
Jsem především ráda,že fotka na Vás i přes nějaké nedostatky (které určitě má) působí pozitivně.Já se zamyslím,co by se příště dalo vylepšit,protože teď s odstupem času se na snímek už taky dívám trochu kritičtěji.Taky mě napadlo,že by bylo zajímavé,kdyby každý,kdo sem nahraje fotku,napsal do "POPISU",PROČ ji sem vložil,co se mu na ní líbí a tak.Diskuze by se pak myslím rozvinula už v jiném pohledu. na záběr
Ještě jednou děkuji za tak obsáhlý komentář.
Odpovědět0 0
Pokus o výtvarný portrét nikoho nezaujal, tak to dílo musím na přání [I]ztrhat[/I] sám :-). Vyzdvihnu, že zde představený portrét je skutečně portrétem a nelze jej zaměnit za pouhou [I]podobenku[/I] do občanského průkazu. Rozdělení tváře pomocí světla a stínu na pravou a levou hemisféru má svůj význam, – pravá (intuitivní) tonoucí ve stínu, a levá (logická) osvětlená, to je přirozené řešení. Při fotografování o tom takto neuvažujeme ale naše podvědomí většinou samo nabídne ten „lepší pohled“. Je možné tento portrét chápat i jako jakýsi vzorek všech osmnáctiletých slušných dívek stojících s vážností a rozvážností na prahu života. Ve Vašem přístupu k realizaci dívčího portrétu není patrná žádná faleš nebo předstírání. Z osobního pohledu oceňuji že z fotografie nečiší lascivnost a sprostota, ale naopak slušnost a čistota.
Tvarová kompozice, i rozmístění světel a stínů je příjemné, oživené stínem naušnice. To [I]něco[/I] na levém rameni, co vypadá jako nějaký uzlík je už možné považovat za matoucí prvek, nejsem schopen mu přiřadit nějakou významovou roli. Řetízek na krku vyloženě nepřekáží a právě proto by tam neměl také být. Jsou to vcelku bezvýznamné maličkosti ale přísný kantor by Vás na to určitě upozornil.
Pokus o výtvarný portrét se zdařil.
Tento příspěvek má pro Vás pochopitelně nízkou váhu, – aby jste měla nějakou rámcovou představu, potřebujete nejméně 10 dalších názorů nebo recenzí.
Odpovědět0 0